Dziecko niepełnosprawne – jakie pomoce?

marzec 5, 2013 | Opublikowany przez Jolanta Gajda w Rodzice i dziecko

Na początku swojego istnienia, SuperKid był pomyślany jako serwis przeznaczony dla dzieci zdrowych. Miał pomagać rodzicom we wszechstronnym rozwijaniu przedszkolaków i uczniów klas 1-3. Potrzeby w tym zakresie były i są nadal ogromne.

Jednak przez te 6 lat istnienia serwisu otrzymaliśmy od naszych użytkowników mnóstwo maili, z których wynika jedno: cel, który sobie założyliśmy, to wierzchołek góry lodowej. Jest cała masa innych potrzeb i problemów, których rozwiązania szukają u nas użytkownicy. Różne rodzaje niepełnosprawności, rozmaite dysfunkcje, deficyty i inne problemy, z którymi tysiące dzieci i ich rodziców /wychowawców /terapeutów zmaga się na co dzień. Myślę, że przeciętny człowiek nie ma zielonego pojęcia o istnieniu tak wielu potencjalnych nieprawidłowości w rozwoju dzieci.

Niestety my, jako serwis, nie możemy zatrudnić specjalistów od wszystkich rodzajów dysfunkcji. Wiąże się to z tym, że chcemy utrzymywać cenę abonamentu na możliwie najniższym poziomie, a opłacanie specjalistów wiązałoby się z większymi kosztami.

Jednak chcemy pomóc.

To, co możemy Ci zaoferować, to nasza pasja, nasze serce, czasami intuicja i narzędzia, które posiadamy – umiejętności naszych rysowników, twórców arkuszy, informatyków, itd. Aby Ci pomóc, musimy jednak wiedzieć, co dokładnie jest Ci potrzebne. Osoby, które zajmują się dziećmi niepełnosprawnymi wiedzą przecież najlepiej, czego im brakuje.

Potrzebne są nam KONKRETNE informacje.

Stwierdzenia typu „proszę o więcej pomocy dla dzieci z autyzmem” są – sam musisz przyznać – mało konkretne :).

Pomyśl więc chwilę i podziel się z nami, jakiego typu ćwiczenia potrzebujesz? Jak te ćwiczenia mają wyglądać? Co ma być ich celem? A może korzystasz z naszych ćwiczeń, ale musisz dokonywać dużo przeróbek dla własnych celów? Jakie to przeróbki? Jeśli nam o tym powiesz, być może będziemy mogli przygotowywać drugą lub trzecią wersję tego samego ćwiczenia, przystosowaną do Twoich nietypowych potrzeb. Być może masz jakieś ciekawe pomysły, które możemy wdrożyć? Chodzi Ci po głowie jakiś rodzaj ćwiczenia, którego jeszcze w serwisie nie mamy?

Zostaw swoje sugestie i refleksje w komentarzach poniżej.

Jeśli dasz nam znać, jak możemy Ci pomóc, bardzo możliwe, że prędzej czy później powstaną materiały, których potrzebujesz.

Zrealizowaliśmy już ogromną ilość różnych próśb użytkowników. Niektóre działy w serwisie powstały w odpowiedzi na zgłaszane nam sugestie. Być może będziemy w stanie stworzyć jakieś odrębne sekcje w serwisie dla dzieci niepełnosprawnych. Musimy jednak lepiej poznać Twoje potrzeby.

Zachęcam Cię więc gorąco do współtworzenia treści serwisu poprzez zgłaszanie swoich potrzeb.

……………..
Jeśli interesuje Cię temat pomocy edukacyjnych dla dzieci niepełnosprawnych, zapisz się na naszą listę mailingową.
Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, zapoznaj się ze wskazówkami:
Jak otrzymywać maile, które mnie interesują?

Możesz śledzić komentarze dodawane do postu przez RSS 2.0 Możesz zostawić komentarz, lub trackback.

Komentarzy (12)

  • kazik pisze:

    Dzień dobry. Dziękuję za wspaniały pomysł!!!!!!!!!!
    Dzieci z niepełnosprawnością maja bardzo duże zróżnicowanie umiejętności. Nawet te w tym samym wieku i podobnymi dysfunkcjami często funkcjonują na różnym poziomie. Pracując w szkole z takimi dziećmi bardzo często korzystam z kart pracy dzieci 3-4 letnich, choć czasami i te zadania okazują się za trudne. Poniżej przedstawiam listę swoich propozycji:

    – Kolorowanie prostych ilustracji według podanych kolorów dopasowanych do cyfr w zakresie 3 lub 5 lub figur geometrycznych
    – Tworzenie zbiorów lub dopasowywanie elementów poprzez wycinanie obrazków po liniach prostych (obrysowywanie lub łączenie linią jest często dla tych dzieci za trudne)
    – Labirynty proste (nie przecinające się, z małą ilością ?zakrętów?)
    – Łączenie elementów poprzez poprawianie np. po wykropkowanym śladzie (obecne zadania typu ?doprowadź do?? mają za dużą ilość linii przecinających się)
    – Kolorowe ilustracje tematyczne do wykorzystywania przez nauczyciela do prowadzenia rozmów na dany temat (obecnie drukuję kolorowanki i sama je koloruję)

  • Dziękujemy za propozycje 🙂 Przygotujemy ćwiczenia zgodnie z Pani sugestiami zamieszczonymi tutaj i przesłanymi nam także mailem (lista dużych obrazków).

  • Anna pisze:

    Dzień dobry.
    Bardzo się cieszę, że interesujecie się Państwo rozszerzeniem oferty o zadania dla dzieci niepełnosprawnych. Uczę w szkole specjalnej dzieci i młodzież niepełnosprawną intelektualnie i jak do tej pory jesteście absolutnie najlepszym „miejscem” gdzie mogę znaleźć materiały do pracy z moimi uczniami. Jeżeli mogę zasugerować to proszę o:
    – dalsze kontynuowanie słownika emocji i postaw dla dzieci
    – ćwiczenia utrwalające orientację w przestrzeni
    – ćwiczenia kształtujące rozumienie pojęć ogólnych np: owoce to: jabłka gruszki ….; odzież to: koszula, sukienka…..
    – ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do pisania
    – ćwiczenia kształtujące pojęcie zbioru: porównywanie liczebności, dopełnianie zbioru
    – ćwiczenia na dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 z wykorzystaniem różnorodnych grafów
    – ćwiczenia wprowadzające i utrwalające dodawanie i odejmowanie sposobem pisemnym
    – ćwiczenia poszerzające pojęcie ekologii na poziomie I / III klasy szkoły podstawowej
    – jeszcze więcej ćwiczeń na temat rodziny, członków rodziny, podziału obowiązków,
    – zadania związane z zawodami: krzyżówki, zagadki, wykreślanki, opowiadania.
    To na razie byłoby na tyle. W trakcie dalszego korzystania z Państwa serwisu na pewno nasuną mi się jeszcze dalsze sugestie, którymi chętnie się podzielę.
    Serdecznie pozdrawiam

  • Dziękujemy. Uwzględnimy te uwagi przy realizacji naszych projektów.

  • Beata pisze:

    Witam serdecznie.
    Pomysł i zawartość SuperKid.pl jest rewelacyjny. Mam jednak małą sugestię. Karty do ćwiczeń w pisaniu powinny mieć bardziej widoczne łączniki między literami w wyrazach. Obecne, niestety, zawierają zlewające się ze sobą litery. np. występujące po sobie litery o, l tworzą po napisaniu literę d. Dzieci słabowidzące nie mogą więc korzystać z tych ćwiczeń.
    Pozdrawiam serdecznie.

  • Kiedyś dysponowaliśmy inną czcionką do liter pisanych, która miała trochę wad. W tej chwili stosujemy już lepszą czcionkę, ale rzeczywiście ćwiczenia zrobione w tamtym czasie pozostały niezmienione.

    Jeśli nam Pani poda link do ćwiczeń, o których mowa, to przyjrzymy się temu i być może będzie możliwość zrobienia ich nowej, lepszej wersji. Jeśli tak – zajmiemy się tym jak najszybciej.

    No i oczywiście polecam stosowanie naszego generatora arkuszy. Tam są prawidłowe łączenia liter, a ponadto można sobie ustawić wielkość liniatury i liter.
    http://www.superkid.pl/nauka-pisania-dla-dzieci-cwiczenia

  • Beata pisze:

    Witam ponownie. 🙂
    Chodzi mi o ćwiczenia „Pisanie po śladzie”
    http://www.superkid.pl/pisanie-po-sladzie-slowa-1

    Generator arkuszy jest rewelacyjny. Serdecznie dziękuję. Już pracowaliśmy na nowych kartach pracy 🙂

    Pozdrawiam wiosennie.

  • Beata pisze:

    Jest tylko jeden problem w generatorze. Nie można napisać wyrazów np. z „ą” w środku (pociąg, prąd). Kasuje wszystko, co jest przed „ą” 🙁

  • Beata pisze:

    Serdecznie dziękuję za pomoc – wszystko już działa.
    Pozdrawiam słonecznie.

  • Maria pisze:

    Witam serdecznie,
    serwis SuperKid jest rewelacyjny 🙂 Jeśli istnieje taka możliwość, to prosiłabym o materiały przystosowane do dzieci słabowidzących – na przykład powiększenie czcionki do rozmiaru 28 lub 36.

    Pozdrawiam.

  • Samosia pisze:

    Witam serdecznie!!! Na początku garść pochwał i podziękowań dla Państwa serwisu- jesteście wspaniali, cudowni, Wasze pomysły i karty pracy rewelacyjne i dopasowane do wiadomości i umiejętności dzieci w każdym wieku. Odkąd trafiłam tutaj kilka miesięcy temu każdy dzień zaczynam i kończę od odwiedzin na Państwa stronie z myślą ,że może i tym razem natrafię jeszcze na coś ciekawego, czego jeszcze nie zauważyłam i … nie mylę się. Zawsze jest coś ” fajnego”dla moich „domowych” i „zawodowych” dzieci 😉

    Jestem nauczycielką z kilkuletnim stażem, pracuję w klasach integracyjnych, specjalnych dla dzieci z autyzmem i prowadzę nauczanie indywidualne. Powiem szczerze- bardzo się ucieszyłam, gdy zobaczyłam, że poszerzyliście Państwo ofertę o kolorowe duże ilustracje. To jest strzał w 10! Dzieci niepełnosprawne to bardzo często „wzrokowcy”, dla których wielką atrakcją są ilustracje kolorowe- plansze, puzzle, domina obrazkowe. Świetnym pomysłem według mnie są więc memorki, które wykorzystuje jako zabawę w „dobieranie podpisów do obrazków” (rozcinam zalaminowane obrazki od podpisów). Uważam, że do każdego tematu powinni państwo układać zestaw kolorowych obrazków związanych z tematem i podpisów, np. kwiaty wiosenne, narzędzia ogrodnicze, zwierzęta zasypiające na zimę, ptaki odlatujące do ciepłych krajów, zwierzęta aktywne dniem, nocą, ssaki, płazy, gady, zwierzęta wodne, sporty zimowe, sporty letnie, zajęcia wiosenne w ogródku, prace w polu- wiosną, latem, jesienią i zimą, itp.

    Do tych rysunków automatycznie można byłoby tworzyć karty „czytam, bo lubię”. Dla dzieci na wyższym poziomie poznane wyrazy można dzielić w tabelkach (do wpisywania przez uczniów) na: rzeczowniki:rzeczy, osoby, rośliny, zwierzęta; czasowniki, przymiotniki, liczebniki. taki materiał konkretny łatwiej dzielić np. na zbiory według jakiejś cechy. I prosimy o jak najwięcej dużych kolorowych obrazków z tematami związanymi z najbliższym otoczeniem dzieci: członkami rodziny, świętami, spędzaniem wolnego czasu, miejscami publicznymi (sklep, poczta, kino, teatr, basen, stadion, park, zoo, wycieczka w góry lub do lasu), obowiązki domowników, zwierzęta domowe,itd. Jakikolwiek Państwu temat przyjdzie do głowy na pewno komuś z Nas się przyda 😉 Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję za wspaniałą pomoc

  • Sekcje z obrazkami (duże obrazki, memorki, domino) na pewno cały czas będziemy rozbudowywać. Będą dodawane nowe tematy :). Dziękujemy za poddanie pomysłów na kolejne tematy – będziemy to stopniowo realizować.



Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *