Nauka pisania – Generator arkuszy 2.0

marzec 13, 2012 | Opublikowany przez Jolanta Gajda w Rodzice i dziecko

Po publikacji pierwszej wersji generatora arkuszy do nauki pisania otrzymaliśmy niezwykle miły odzew z Waszej strony – mnóstwo OCH-ów i ACH-ów 🙂  Bardzo nas to uskrzydliło i zmotywowało do pracy nad udoskonalaniem tego narzędzia. Pracować nad czymś, co rzeczywiście się przydaje i stanowi pomoc dla innych, to jest to, co twórcy SuperKid lubią najbardziej 🙂

Skrzętnie zbieraliśmy Wasze sugestie co do możliwych ulepszeń, potem przez ponad dwa miesiące pracowaliśmy nad tym, by wdrożyć zarówno Wasze, jak i nasze własne pomysły. I tak powstała druga wersja generatora arkuszy, którą właśnie udostępniliśmy. Opiszę pokrótce, co się zmieniło i jakich nowych udogodnień możesz oczekiwać.

1. Łączenia liter pisanych

Ta wiadomość ucieszy wiele osób. Mimo że było to spore wyzwanie od strony technicznej, udało nam się uzyskać pismo praktycznie w pełni odwzorowujące pismo pisane, co oznacza, że wszystkie litery łączą się ze sobą w prawidłowy sposób. To jest prawdziwy przełom 🙂 Próbkę tego pisma załączam poniżej:

2. Tekst rozpoczynający i kończący, pisany drukiem

Dodaliśmy możliwość dodania własnego tekstu (czcionką drukowaną) zarówno nad liniałami (pod tytułem), jak i w dolnej części arkusza. Dzięki temu możesz napisać nad ćwiczeniem dowolny wstęp (np. polecenie, treść zadania, wyjaśnienie), a także dowolne zakończenie na dole (np. gratulacje, komentarz do zadania, instrukcje – co dalej, itd.) Oczywiście sam decydujesz, czy i z której opcji chcesz skorzystać, a także czy tekst ten ma być wycentrowany, czy też wyrównany do lewego lub prawego marginesu.

3. Dodatkowe znaki-litery

Niektórzy nasi użytkownicy wykorzystują generator arkuszy do nauki języków obcych. Mamy także użytkowników za granicą, gdzie dzieci uczą się j.polskiego. W obu przypadkach wpisywanie znaków specjalnych (np. ogonki w języku polskim czy umlauty w j. niemieckim) wymagały przełączania klawiatury w komputerze na inny język, by uzyskać potrzebne litery. Nie wszyscy potrafią przełączać klawiaturę w Windowsie i nie zawsze jest to wygodne. Dlatego wprowadziliśmy możliwość uzyskania tych znaków wprost z generatora. Jednym kliknięciem myszy otwierasz małą klawiaturkę i wybierasz te znaki, które są Ci potrzebne.

4. Dodatkowe znaki w matematyce

Już wcześniej były do dyspozycji różne znaki matematyczne, łącznie z wyborem, czy mnożenie ma być za pomocą kropki czy krzyżyka. Teraz dodatkowo jest możliwość wstawienia pustej ramki, w którą dziecko ma wpisać liczbę. Przykład wykorzystania pokazuję niżej:

5. Rodzaj pisma

W arkuszach do nauki pisania liter mamy teraz do dyspozycji trzy rodzaje pisma: linią pogrubioną ciągłą, linią cienką ciągłą oraz cienką kropkowaną. Przy edycji tekstu wybierasz, czy chcesz linię pogrubioną czy cienką, a jeśli wybrałeś cienką – przy wydruku zaznaczasz, czy ma to być cienka ciągła czy kropkowana.

6. Wstawianie obrazków do arkusza

Tu jest sporo zmian 🙂 Wcześniej można było wstawić obrazek, wybierając go z dostępnej galerii obrazków i wyznaczając jego pozycję na arkuszu. Teraz masz o wiele więcej możliwości. Zamiast wybierać obrazek z galerii, możesz:

– wybrać obrazek prezentujący strzałkami sposób pisania wybranej litery – dużej lub małej lub obu (dotyczy arkuszy w linie)

– wybrać obrazek pokazujący wybraną liczbę i ilustrujący znaczenie tej liczby za pomocą małych obiektów (dotyczy arkuszy w kratkę)

– zostawić puste miejsce na własnoręczny rysunek dziecka, wyznaczając jego lokalizację na arkuszu w taki sam sposób, jak w przypadku obrazków

– no i wreszcie – tadaam! – możesz wstawić własny obrazek ze swojego dysku 🙂 To Ci da duże pole do popisu w tworzeniu własnych arkuszy 🙂

7. Zapis ustawień na dysku

To jest także bardzo przydatna funkcja. Po stworzeniu dowolnego arkusza – lub jego części – możesz chcieć powrócić do pracy nad nim później lub wydrukować go kiedy indziej, w dogodnej dla Ciebie chwili. Teraz jest to możliwe. Możesz zapisać albo cały arkusz, albo tylko jego parametry (wielkość, kolor i rodzaj czcionki, ustawienia dla liniału czy obrazków, itd.). Arkusze są zapisywane w plikach o rozszerzeniu .xml. Najlepiej będzie, gdy przeznaczysz sobie na nie specjalny folder na dysku i będziesz nadawał plikom nazwy, które pozwolą Ci szybko zidentyfikować, co jest zapisane w danym pliku. Jeśli chcesz wcześniej zapisany arkusz otworzyć w generatorze, korzystasz z funkcji „Wczytaj” i już możesz dalej go edytować lub po prostu wydrukować.

8. Przywrócenie ustawień domyślnych

Mały drobiazg, ale przydatny. Jeśli – tworząc arkusz – będziesz eksperymentować na różne sposoby z wielkością, kolorem i rodzajem różnych elementów na stronie i w końcu uznasz, że zrobił Ci się na arkuszu bałagan, jednym przyciskiem „Przywróć” odzyskujesz wstępne ustawienia (z wpisanym przez Ciebie tekstem lub bez – sam tu decydujesz). Pamiętaj też, że zawsze możesz wczytać swoje własne ustawienia, jeśli wcześniej zapisałeś je na dysku.

9. Generator arkuszy z pismem uproszczonym

Jest to – obok generatora arkuszy w linie i generatora arkuszy w kratkę – trzeci, nowo przez nas utworzony generator, który powstał dla specjalnej grupy odbiorców:
opiekunów dzieci niepełnosprawnych, dla których standardowe pismo pisane jest zbyt trudne
użytkowników z zagranicy – w  niektórych krajach małe dzieci zaczynają naukę pisania od pisma przypominającego pismo drukowane.

Nazwaliśmy ten rodzaj pisma pismem uproszczonym, nie zawiera bowiem żadnych zawijasów ani falek oraz jest duże i wyraźne. Mamy nadzieję, że także i ten generator arkuszy z pismem uproszczonym okaże się pomocny. Wybór ustawień i parametrów jest podobny, jak w dotychczasowym generatorze arkuszy w linie. Inny jest jedynie wygląd liniatury, która jest dostosowana do innego kroju pisma oraz są „tylko” dwa rodzaje linii do wyboru: ciągła i kropkowana 🙂 Pismo w tej wersji generatora wygląda w ten sposób:

Jak widzisz, wprowadziliśmy mnóstwo ulepszeń, które – mamy nadzieję – jeszcze bardziej uprzyjemnią Ci pracę z generatorem. Napisz koniecznie w komentarzach poniżej, jak Ci się te zmiany podobają i w ogóle – jak wykorzystujesz nasz generator arkuszy. Być może masz jeszcze jakieś inne sugestie ulepszeń? Lub w trakcie użytkowania znajdziesz jakieś niedoróbki? Ten generator ma tyle różnych opcji i funkcji, że nie byliśmy w stanie wszystkiego dokładnie przetestować, więc liczymy tu mocno na naszych użytkowników. Jeśli trafisz na jakiś błąd – daj nam znać. Jeśli coś Ci się szczególnie spodoba – także nam napisz. Będziemy wykorzystywać wszystkie Wasze komentarze do ciągłego ulepszania generatora, a także do rozwijania kolejnych naszych projektów, ułatwiających życie rodzicom i  nauczycielom.

Czekamy z niecierpliwością na Wasze głosy, komentarze, opinie i pytania.

Możesz śledzić komentarze dodawane do postu przez RSS 2.0 Możesz zostawić komentarz, lub trackback.

Komentarzy (25)

  • Ela pisze:

    Już trochę przejrzałam generator – super. Jestem nowym użytkownikiem tej strony i jestem zachwycona. Uproszczone pismo polecane dla dysgrafików – rewelka. Żałuję że jakoś wcześniej na was nie wpadłam.Pozdrawiam i życzę dalszych wspaniałych pomysłów.

  • Mirella pisze:

    Witam serdecznie.
    Od niedawna korzystam z Państwa strony i jestem nią zachwycona. Trafiłam zupełnie przypadkiem, ale…oby częściej na takie przypadki wpadać. Nie korzystałam jeszcze z nowego generatora, ale przeczytałam już o zmianach i ogromnie cieszę się! Nie śmiałam wcześniej pytać o wstawianie dodatkowych elementów, bo i tak byłam cała w skowronkach (wszystko mieć tak pięknie przygotowane i chcieć jeszcze więcej!:), gdy mogłam sama tworzyć ćwiczenia :). Pozdrawiam, życzę niekończących się pomysłów i sukcesów, dziękuję za ogrom pomysłów!

  • Ewa pisze:

    Kilka dni temu „wpadłam” przypadkiem na generator. Szukałam literek, ponieważ stwierdziłam ostatnio, że niektórzy moi uczniowie w klasie II zaczęli pisać niedbale. Postanowiłam więc przypomnieć Im kształty literek i powiczyć staranne pismo. Byłam zachwycona generatorem, no a teraz, po wprowadzeniu ulepszeń … szkoda gadać:)Pozdrawiam i „tak trzymajcie!”

  • Maria pisze:

    Stronę Superkid odkryłam niedawno i od razu zdecydowałam się na roczny abonament. Jestem nauczycielką w kl.0-6 i znajduję tu mnóstwo rewelacyjnych pomocy.Niektóre z nich dopiero odkrywam,np.generator.Bardzo często korzystam z materiałów dla dzieci 5-6 letnich(mam teraz zerówkę),kolorowanki,memorki,cyfry,literki…nie sposób wymienić wszystkiego,co mi się przydaje, a dzieci uwielbiają te rozmaitości.Ciekawa jestem, czy muzykę udałoby się poszerzyć o pliki z piosenkami i podkładami muzycznymi na różne okazje i uroczystości.
    Serdecznie pozdrawiam!

  • Dominika pisze:

    Witam, zaczęłam korzystać ze strony SuperKid.pl kilka dni temu. Nie mogę się wręcz od niej oderwać. Mój pulpit jest pełen ściągniętych plików!Generator to świetne rozwiązanie. Żałuję, iż nie jest dostępny jako odrębny program komputerowy. Po wprowadzonych poprawkach jest prawie idealny – nie wszystkie litery łączą się ze sobą w prawidłowy sposób 🙁 np. spróbowałam z wyrazem „górnik” – nadal brak łączenia między „ó” a „r”. Chciałabym mieć również możliwość zmiany liniatury na dwukolorową – to niesamowite ułatwienie dla pierwszaków. Pozdrawiam

    Odpowiedź SuperKid
    Usterka z połączeniem między „ó” a „r” już naprawiona :). O liniaturze dwukolorowej pomyślimy.

  • barbara pisze:

    Wspaniały pomysł. Właśnie zaczynam z moją wnuczka przygodę z literami i pisaniem. Latwiej jest pracować mając wszystko świetnie przygotowane. Gratuluje świetnych pomysłów Barbara

  • Agnieszka pisze:

    Jestem nauczycielką języka hiszpańskiego i od kilku miesięcy korzystam z materiałów zamieszczonych na stronie Superkid. Jest to fantastyczna pomoc w mojej pracy. Dzięki nowemu generatorowi mogę przygotowywać różnorodne ćwiczenia. Dzieciaki uwielbiają memorki, dzięki którym szybko zapamiętują nowe słówka. Gdyby jeszcze obrazki były dostępne jako samodzielna grafika, tak jak jest w generatorze można byłoby przygotować samodzielnie domino, łącząc słówka z różnych dziedzin. Pozdrawiam i życzę dalszych sukcesów.

  • Joanna pisze:

    Witam i pozdrawiam serdecznie wszystkich współtwórców tej wspaniałej strony! Z materiałów tu dostępnych korzystam już od prawie dwóch lat. Natknęłam się na nią zupełnie przypadkowo, szukając kolorowanek dla moich własnych pociech oraz materiałów do kart pracy dla moich uczniów (uczę języka angielskiego w szkole podstawowej)- i natychmiast wykupiłam abonament. Znalazłam tu -wręcz- bank pomysłów i gotowe materiały do wykorzystania na różnym etapie lekcji. Od kiedy wprowadziliście Państwo generator tekstów – wciąż tworzę własne karty pracy – to wspaniała pomoc dla dzieci uczących się pisać lub takich, które z pisaniem nie radzą sobie najlepiej. Ten ‚ulepszony’ generator to istne cudeńko – zwłaszcza, że jest teraz możliwość, by raz stworzoną kartę zapisać na dysku własnego komputera i drukować, kiedy zajdzie potrzeba. To świetne rozwiązanie!!! (wcześniej musiałam taką kartę tworzyć od początku). Dzięki za to, że jesteście!!! Życzę kolejnych wspaniałych pomysłów!

  • Kalina pisze:

    Witam serdecznie ! Każdy dzień spędzam z „Superkid” , jest domownikiem. A Wasza propozycja jest udana i trafna . Pomocna w pracy – już wykonałam teksty dla moich uczniów . Brawo .

  • Joanna M pisze:

    Witam.
    To co stworzyliście jest rewelacyjne. Ja dopiero dzisiaj się o tym dowiedziałam z bloga Superkid i już wiem, że od września na pewno bardzo mi to ułatwi pracę. Mam bardzo liczną klasę – 32 – osobową i już mnie przerażało znowu odręczne pisanie w zeszytach dzieci. Teraz moja praca to będzie bajka, dzięki Wam. Bardzo bardzo dziękuję!!!
    Pozdrawiam serdecznie i życzę samych takich fantastycznych pomysłów:)

  • Aneta pisze:

    Bardzo dziękuję za dostarczenie rewelacyjnej i niezbędnej pomocy do nauczania dziecka z upośledzeniem umiarkowanym. Z pewnością będzie to również fantastyczna forma rozrywki. Życzę nadal tak doskonałych pomysłów i prężnego rozwoju. Serdecznie pozdrawiam. Aneta Ś.

  • Monika pisze:

    Jak zwykle nieoceniona pomoc, wspaniale pomysły i niezawodna Ekipa! DZIEKUJEMY za to, ze jesteście!!!
    Monika

  • Izabela pisze:

    Witam! Korzystam od dłuższego czasu z Superkid. Jestem nim zachwycona i uboleję, że mam skarbnicę przed sobą. Przed spotkaniem Superkid, pomoce do pracy z dziećmi robiłam nocami. Teraz wpisuję w wyszukiwarkę Superkid i drukuję a kiedy wprowadzałam litery tworzyłam pomoce głównie na generatorze. Najważniejsze dla mnie to zapoznać z Superkid ludzi pracujących na rzecz dzieci. Kto raz zobaczy? Słyszę: Ale cudo! Gdzieś Ty to znalazła? Teraz czas mam dla swoich dzieci. Pozdrawiam Izabela

  • Izabela pisze:

    Och!Wpisałam uboleję, że mam skarbnicę. Tak, uboleję, że ją mam a nie daję rady ze wszystkiego korzystać, bo jest taki ogrom materiałów. Dlatego polecam każdemu kto kocha dzieci.Izabela

  • Justyna pisze:

    Dzień dobry
    Cieszę się bardzo, że dawno temu znalazłam Państwa stronę. Brakuje mi słów, żeby wyrazić, jak bardzo jestem wdzięczna, że mogę korzystać z tych wszystkich udogodnień podczas zabawy i nauki z moją sześcioletnią (prawie siedmioletnią) córką.
    Oby Państwa strona była inspiracją dla wielu nauczycieli (i rodziców) i sprawiła, że dzieci będą traktowały naukę jak wielką przygodę – ciekawą i pełną niesamowitych odkryć.
    Pozdrawiam serdecznie
    Justyna ze Szczecina

  • Jolanta pisze:

    Witam, nadal źle są połaczone litery b i r, O i l, „i” i z,
    o i b, r i y, s i t, w i e, w i „i”, o i w.Pozdrawiam

    Odpowiedź SuperKid
    Przy połączeniach Ol, st, iz, ob – nie bardzo wiem, co Pani ma na myśli.
    Jeśli chodzi o br, ry,we i wi – są różne szkoły na ten temat. Dzieci dysgraficzne, nadpobudliwe ruchowo,dyslektyczne nie radzą sobie z nadmierną ilością „falek”, które – powiedzmy sobie szczerze – są zbędne, bo niczemu nie służą. Pisanie ma na celu przekazanie jakiegoś komunikatu, który ma być zrozumiały dla odbiorcy, a nie być środkiem artystycznego wyrazu. Lepiej w edukacji dzieci skoncentrować się na ważniejszych i bardziej praktycznych sprawach, niż mnożenie falek między dwiema literami 🙂

  • Ewa pisze:

    Witam!
    Od dłuższego już czasu korzystam z Waszej wspaniałej strony. Zarówno ja, jak i moje koleżanki bardzo często sięgamy do zamieszczonych na niej materiałów. Cieszę się bardzo, że jest ich coraz więcej.Właściwie nie wyobrażam sobie dziś swojej pracy bez zaglądania na Waszą stronkę. Kiedy pojawił się Generator arkuszy, bardzo się ucieszyłam. Fakt, że może nie był na początku doskonały, ale staracie się go przecież poprawiać (a nie myli się tylko ten, kto nic nie robi). Jest to bardzo przydatne narzędzie zarówno dla rodzica, jak i nauczyciela. A biorąc pod uwagę fakt, że w różnych podręcznikach różnych wydawnictw kolejność wprowadzania liter jest inna, w dodatku dostępne na rynku dodatkowe zeszyty do nauki pisania też rządzą się swoimi prawami, Generator daje jedyną i niepowtarzalną możliwość tworzenia arkuszy w 100% dostosowanych do potrzeb klasy i każdego dziecka z osobna. Jeśli mogłabym zasugerować pewne ułatwienie, to sądzę, że dla dziecka rozpoczynającego naukę pisania dobrą podpowiedzią do prawidłowego rozmieszczenia liter w odpowiednich liniach byłyby pionowe kreski na początku linii-krótsza na wysokości linii grubej oraz dłuższe na wysokości linii cienkich.(Mam nadzieję, że wyraziłam się zrozumiale.) Jeszcze raz dziękuję wszystkim tym, którzy się trudzą przy tworzeniu SuperKid. Gratuluję i życzę kolejnych niepowtarzalnych pomysłów.

    Ewa

  • Elzbieta pisze:

    Czy generator-pismo uproszczone już jest aktywny? bo coś mi nie chce „chodzić”. Pozdrawiam. E

    Odpowiedź SuperKid
    Tak, wszystkie trzy generatory są aktywne. Jeśli Pani coś nie działa, to proszę zaktualizować sobie Flash Player na swoim komputerze (aktualizacja jest darmowa).

  • Beata pisze:

    A ja mam pytanie czy w generatorze jest możliwe aby cyfry były pisane dokładnie w kratkach? Dziękuję za super pomoc i pozdrawiam cieplutko

    Odpowiedź SuperKid
    Rozeznamy temat, czy od strony technicznej jesteśmy w stanie wprowadzić taką modyfikację i damy znać 🙂

  • Maria pisze:

    Witam ponownie!jestem zachwycona ilością i jakością pomocy.mam pytanie:
    czy Superkid może poszerzyć swoje projekty o piosenki na różne okazje,teksty do nich i podkłady muzyczne?Byłoby super bo wtedy Wasza strona spełniałaby wszelkie oczekiwania nauczycielek z kl.0-3 i nie tylko oczywiście. pozdrawiam Maria.

  • Grażyna pisze:

    Rewelacja!!! Gratuluję pomysłu 😉 zainspirowaliście mnie GENERATOREM na nowy rok szkolny od września. Pozdrawiam

  • Frania pisze:

    Witam,a może by tak generator z pięciolinią i nutkami ?
    Pozdrawiam

  • Alicja pisze:

    Od niedawna korzystam z zasobów Superkid. To jest wspaniały pomysł.Jesteście dla mnie inspiracja do tworzenia własnych pomocy. Gratuluję!

  • Alicja pisze:

    Pomysł Frani jest super. Generator z pięciolinią. To jest to!

  • Ewa pisze:

    Dopiero dzisiaj odkrylam wasz GENERATOR – dla nas nauczycieli szkol polonijnych, to rewelacja.
    W szkolach kanadyjskich dzieci poznaja litery pisane i ich laczenie dopiero w kl.3-4.
    Ciagle mamy problem z polskimi cwiczeniami, bo tam wszedzie sa litery pisane.
    Generator z pismem uproszczonym, to dla nas REWELACJA – nasi nauczyciele beda zachwyceni.
    Musze tylko usiasc i to „rozszyfrowac” – nauczyc sie jak to dziala.
    Dzieki……….



Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *